Stories
Vanaf 1 januari 2025 is het voor bedrijven serieus: nul-emissiezones worden realiteit in veel binnensteden. Geen uitstoot, geen uitzondering. Alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die de stad in willen, moeten emissievrij zijn. Maar wat betekent dit eigenlijk voor jouw bedrijf?
Nul-emissiezones zijn niet zomaar een regel: ze staan voor schonere lucht, minder herrie en een stad die klaar is voor de toekomst. Mooie ambities, maar de praktijk? Die is een stuk uitdagender. Het vraagt om investeringen, aanpassingen in je logistiek en vooral slimme keuzes.
→ Welke voertuigen straks wel of niet de stad in mogen.
→ Hoe je kan overstappen op emissievrije alternatieven zonder je bedrijfsvoering stil te leggen.
→ Waarom vrachtfietsen een verrassend krachtige oplossing zijn.
En misschien wel het belangrijkste: hoe je deze transitie als kans kan zien om efficiënter en duurzamer te werken!
Vanaf 1 januari 2025 worden veel binnensteden een stuk groener: nul-emissiezones doen hun intrede. Concreet betekent dit dat nieuwe bestel- en vrachtauto’s vanaf die datum emissievrij moeten zijn om de stad in te mogen. Voor bestaande voertuigen gelden de volgende regels:
De gedachte achter nul-emissiezones is eenvoudig: een stad waarin we schone lucht kunnen ademen en waar het stadsverkeer minder belastend is voor het milieu. Door deze zones in te stellen, wordt het gebruik van vervuilende voertuigen ontmoedigd en krijgen schonere alternatieven de ruimte. Goed nieuws voor de leefomgeving, maar eerlijk is eerlijk, voor bedrijven betekent het ook dat er aanpassingen nodig zijn.
Vanaf 1 januari 2030 moeten alle bestel- en vrachtauto’s in steden emissievrij zijn. Een flinke verandering, die vraagt om slimme aanpassingen in je bedrijfsvoering. Wat moet je als ondernemer doen?
Je wagenpark zal moeten veranderen. Benzine- en dieselvoertuigen maken plaats voor emissievrije alternatieven, zoals elektrische voertuigen. Dat klinkt kostbaar en dat kan het ook zijn. Begin daarom met een check: onder welke emissieklasse vallen je huidige voertuigen? Zo kun je de overstap qua kosten voor vervanging mogelijk spreiden. Vergeet ook niet te kijken naar subsidies zoals de SEBA-regeling, die financiële steun bieden bij de aankoop of lease van emissievrije bedrijfsvoertuigen.
Een nieuw wagenpark vraagt om een andere aanpak. Denk aan routes die passen bij de actieradius van elektrische voertuigen of laadstations die strategisch liggen. Dit lijkt misschien een uitdaging, maar met een proactieve aanpak maak je je logistiek niet alleen toekomstbestendig, maar vaak efficiënter en duurzamer.
Vrachtfietsen hebben meer laadcapaciteit dan je denkt, ze hebben geen uitstoot én ze zijn geschikt voor stadslogistiek. Afhankelijk van het model kunnen ze gemiddeld 200 tot 500 liter goederen vervoeren. Grotere modellen? Die halen zelfs 1000 liter. De laadbakken zijn compact en handig: tussen de 1 en 1,5 meter lang en 0,5 tot 1 meter breed.
In drukke stedelijke gebieden, waar verkeersopstoppingen en beperkte parkeerruimte vaak een uitdaging vormen, bieden vrachtfietsen een snellere en meer flexibele manier van vervoer. Ze kunnen gemakkelijk navigeren door smalle straten en verkeersdrukte, waardoor ze vaak sneller zijn dan bestelwagens. Met de fiets kan je zelfs in de moeilijk bereikbare binnensteden tot aan de voordeur komen. Bovendien is het voor de fiets niet nodig om een rijbewijs te hebben, wat je opties in het aantrekken van personeel vergroot.
Vrachtfietsen zijn niet alleen duurzaam, maar ook voordelig. Geen brandstofkosten, minder onderhoud en lagere aanschafprijzen. Bovendien kan je besparen op parkeerkosten en potentiële boetes die geassocieerd zijn met het overtreden van verkeersregels.
Stadslogistiek is niet alleen geschikt voor pakket- of maaltijdbezorging, maar ook voor bedrijven zoals schoonmaakdiensten of klusbedrijven. Deze bedrijven hebben vaak niet veel materiaal nodig, wat de vrachtfiets ideaal maakt. Door vooraf goed te plannen wat er precies mee moet, kan de vrachtfiets een efficiënte oplossing bieden. Het grootste voordeel is dat vrachtfietsen vaak direct op de stoep kunnen worden geparkeerd, waardoor bedrijven geen parkeerplek hoeven te zoeken of parkeerkosten hoeven te betalen. Dit bespaart tijd en geld.
P.S. Ook voor vrachtfietsen hebben sommige gemeenten subsidies!
Als een vrachtfiets niet genoeg capaciteit biedt voor jouw behoeften, is er altijd de optie om een LEV (Light Electric Vehicle) in te zetten. Dit voertuig biedt de mogelijkheid om stadslogistiek efficiënt uit te voeren, zonder concessies te doen aan de emissievrije eisen. Zo kan je flexibel blijven inspelen op de capaciteit die je nodig hebt.
De uitbreiding van nul-emissiezones brengt zowel uitdagingen als kansen. Het is belangrijk om na te denken over wat te doen als je voertuig uitvalt. Een vrachtfiets kan een oplossing zijn, maar alleen een complete fietsoplossing, inclusief onderhoud op locatie, garandeert dat je niet zonder vervoer komt te zitten. Zo blijven je fietsen in topvorm zonder dat je je zorgen hoeft te maken over vervangend vervoer of lange wachttijden.
De invoering van nul-emissiezones betekent een grote verschuiving in stedelijk vervoer. Dit heeft directe gevolgen voor bedrijven in stadslogistiek. Het is belangrijk om nu stappen te zetten richting duurzamer vervoer, zodat je straks voldoet aan de nieuwe eisen en probleemloos kunt blijven opereren.
Wil je weten hoe jouw bedrijf de overstap naar duurzamer vervoer kan maken? Neem contact met ons op - we denken graag met je mee! Je mag mij ook persoonlijk mailen met je vragen: [email protected]
Deel